Microsoft Teams og Microsoft 365: Sådan kommer I i gang

I vores support modtager vi nærmest dagligt spørgsmål fra foreninger, der gerne vil i gang med Microsoft Teams. I denne guide giver vi dig et overblik over Microsofts cloud-tjenester, som Teams er en del af, og fortæller, hvordan du ansøger og kommer i gang:

Hvad er Microsoft Teams og Microsoft 365/Office 365?
Microsoft Teams er en del af Microsofts cloud-tjenester Microsoft 365 og Office 365. Microsoft 365 og Office 365 kommer i en række forskellige versioner – fælles for dem alle er, at de indeholder tjenester som Microsoft Teams til videomøder og samarbejde, e-mails, dokumenthåndtering og lignende.

Hvordan kommer jeg i gang?
For at komme i gang skal din organisation ansøge om en konto hos Microsoft – den konto giver jer adgang til licenser og til at administrere jeres licenser.

Du sender en ansøgning via dette link.

Denne konto er ikke den samme som din TechSoup-konto – men godkendelseskriterierne er de samme. Det vil sige, at hvis din organisation er godkendt til Microsofts donationsprogram på TechSoup, kan I godt regne med, at jeres ansøgning hos Microsoft bliver godkendt.

Vær opmærksom på; hvis din organisation allerede bruger Microsoft 365 eller Office 365 på kommercielle vilkår, skal du ikke oprette en ny konto. Log i stedet ind med jeres eksisterende konto via linket for at ansøge med den eksisterende konto.

Nu har jeg en godkendt konto – hvad gør jeg?
Når du modtager besked fra Microsoft om, at I er blevet godkendt, kan du logge ind på jeres konto – Microsoft sender et link til jeres administrationsmodul.

Her skal du logge ind som administrator for at tilføje de licenser, I skal bruge, og oprette brugere til de personer i din organisation, der skal bruge licenserne.

Hvilken licenstype skal jeg vælge – og hvad koster det?
Her kan du se, hvilke licenser, der er tilgængelige.

Det er som hovedregel sådan, at licenser, der ikke indeholder Officepakker til download på jeres computere, er donerede – dvs. gratis, mens licenser, der indeholder Office til download, er tilgængelige med rabat. En undtagelse fra dette er Microsoft 365 Business Premium – der indeholder Office til download, men er doneret op til 10 brugere. Licenstyperne kan kombineres, hvis jeres brugere har forskellige behov.

Alle licenstyper indeholder Teams.

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan købe licenserne hos Microsoft?
Enkelte organisationer kontakter os, fordi de ikke kan købe licenserne på deres Microsoft-konto. Du kan købe (eller få tilføjet, hvis det er donerede licenser) dine licenser via TechSoup ved at kontakte os.

Skal vi migrere vores mails og filer?
Vi får mange spørgsmål om, hvorvidt det er nødvendigt at migrere sine mailadresser og sin data, dvs. flytte dem fra deres eksisterende placering (fx i Google, på en server, eller hvor I har det placeret) til jeres Microsoft 365 / Office 365.

Det er vanskeligt at rådgive kortfattet om, da det afhænger af flere forhold i foreningen og af jeres ressourcer, om og hvordan, I bør flytte filer og mails over i Office 365 / Microsoft 365. Du kan læse information fra Microsoft på denne side hos Microsoft . Du er velkommen til at kontakte os for kortfattet sparring på, hvorvidt jeres forening bør migrere eller starte fra scratch i det nye miljø.

Husk, at hvis jeres mailadresser ligger i et eksisterende Office 365-abonnement, skal I ansøge om at få denne konto godkendt i stedet for at skabe en ny (se denne guides spørgsmål to). Så vil det ikke være nødvendigt at migrere jeres mailadresser, men kun at skifte licenser for jeres brugere.

Relevante links:
Microsofts godkendelseskriterier; se fx, hvem i organisationen, der er berettiget til at bruge licenserne
TechSoup Courses; find fx vores online kurser i, hvordan I anvender bland andet Teams.

X
{link_name} håndterer alle valideringer og kundesupport for TechSoup Danmark kunder. Besøg {link_name}arrow